Moederdag - Reisverslag uit Landsmeer, Nederland van Tiny Ruys - WaarBenJij.nu Moederdag - Reisverslag uit Landsmeer, Nederland van Tiny Ruys - WaarBenJij.nu

Moederdag

Blijf op de hoogte en volg Tiny

15 Mei 2013 | Nederland, Landsmeer

De markt is niet veel geworden regende pijpenstelen , maar er komen nog vele weken en komende zaterdag ga ik naar Otavale wat de grootste markt met de mooiste stoffen zijn van Ecuador en daar kan ik onbeperkt inkopen doen, want veel materialen zijn er niet. De hele week stond in het teken van Moederdag. Dit is hier een belangrijke dag en wordt uitgebreid gevierd. Gezamenlijk met Kathy de naaijuffrouw, die tevens hoofd is van de prekinder heb ik een giraffe met een bakje gemaakt. Daar was zij al mee bezig. Het was heel veel knippen, plakken, en ja zelfs met de strijkbout het rubber zacht maken. Allerlei nieuwe technieken leer ik hier.
De kinderen zelf hadden van ijsstokjes een fotolijsten gemaakt.
Het werd op maandag gevierd en ik werd ook uitgenodigd. Alle moeders komen dan naar het schooltje en moeten naast hun kinderen zitten. Er wordt dan een liedje voor ze gezongen, lieve mama. Moest wel ff slikken! Dan wordt er allerlei eten op tafel gezet, wat dan gezamenlijk wordt opgegeten. Er wordt een moeder van het jaar geëerd en ik had de schone taak om die sjerp om te hangen. Het grappige is nog wel dat er nu nog verschillende klassen zijn dus heel arm maar ook wat beter. Er wordt namelijk betaald naar inkomen. Dit levert wel leuke taferelen en plaatjes op maar is af en toe ook schrijnend.
Tegenover ons woont een heel arme familie met 9 kinderen, ze zien er niet uit maar zijn erg beleefd en komen vaak s'avonds even aanwippen als het mogelijk is. Eva had beloofd dat we zondag ( dan komen ze vaak allemaal als er geen gasten zijn) gezamenlijk een taart gingen bakken. Nou dat is voor hun op zich al een feest. Iedereen wil dan natuurlijk meehelpen en de keuken werd een grootvslagveld. De taart moest een uur in de oven en ondertussen heb ik met ze memory gedaan , welke plaatjes ze eerst moesten inkleuren. Aandoenlijk gezicht als je jongens van 14 en 6 en natuurlijk ook de meisjes met het puntje op de tong ziet kleuren. Ze zijn overal zo blij mee! En dan natuurlijk trots naar huis met de taart voor mama. Hier doe ik het alleen al voor!

  • 15 Mei 2013 - 08:55

    Jose:

    Jeetje Tiny wat een verhaal,wat zal je jezelf een gezegend mens vinden als je aan thuis denkt.
    Maar ook mooi om te zien dat je met een heel klein iets zo blij kan zijn.
    Succes x jose

  • 15 Mei 2013 - 11:24

    Lida:

    wat geweldig wat je allemaal doet. wat leuk om zo met kinderen bezig te zijn. Doet me een beetje aan vroeger thuis denken. Moesten op vrijdagavond,als pa thuis kwam met geld gauw naar de gruyter om boodschappen te doen. Had ook wel wat. Groetjes aan de kids en rest. lfs lida

  • 15 Mei 2013 - 15:40

    Roel:

    ha die Tiny,

    Je zou toch zeggen dat daar de zon de hele dag zou schijnen.
    Fijn te lezen dat je het naar je zin heb en er ook iets voor terug krijgt, liefde , dat er ook nog kinderen zijn die iets anders doen dan alleen maar met de telefoon bezig zijn. maar ja , denk dat ze ook heel weinig hebben en dat is al triest genoeg.

    Roel

  • 15 Mei 2013 - 18:35

    Martharuijs:

    Hoi Tiny fijn om te horen dat het allemaal leuk en fijn is om te doen. De kinderen zullen zeer dankbaar zijn dat er hulp in ontwikkeling er nu is. Je doet geweldig goed werk wat zeker gewaardeerd wordt. Lieverd we wensen je nog een fijne tijd daar. Liefs Hennie en Martha

  • 16 Mei 2013 - 14:27

    Christein:

    Hi die Tiny,
    leuk om al je verslagen te lezen. een aantal dingen zijn voor ons heel herkenbaar, ondanks het
    continent verschil.
    het is fijn dat je een bijdrage kunt leveren aan het welzijn van deze kinderen. met dit projekt misschien
    een aanzet voor hun verdere leven om zichzelf te bedruipen.
    wij zien uit naar de volgende blog.
    nog heel veel plezier en ondanks alle armoede volop genieten. dit wordt een ervaring rijker voor je.

    heel veel geluk, liefs Marcel en Christien

  • 17 Mei 2013 - 10:22

    Marjolijn:

    Hoi Tiny,

    Wat een avonturen heb je al beleefd! En wat zullen ze blij zijn met jouw komst en inzet! Juist doordat je hun hele praktische dingen kan leren, waardoor zij zich in hun eigen levensonderhoud kunnen voorzien. Je zal de komende periode ook echt het resultaat van je hulp gaan zien. En fijn dat je goed bent opgevangen en een lekkere kamer hebt.

    Ik kijk uit naar de foto's van de eerste ontwerpen.

    Heel veel plezier en succes!

    Groetjes Marjolijn

  • 17 Mei 2013 - 19:31

    Lidy:

    Hi Tiny,

    Idd even slikken als je als moeder daar bent en je dochter is nog niet bij je.
    Maar die kindertjes maken een hoop goed denk ik.
    Ik volg je verhalen en hoop je na je reis snel te zien en de mooie foto's en verhalen te horen.
    gr van ons Hans Lidy Stef en Shelby

  • 17 Mei 2013 - 19:38

    Ans:

    Prachtig en ontroerend verhaal weer. Mooi ook de foto's erbij. Ik ben trots op je hoor! Wat kun je voor de mensen daar veel betekenen! Liefs, Ans

  • 18 Mei 2013 - 21:27

    Rita:

    Hou Tiny, geweldig wat je daar allemaal doet! Zal best even slikken zijn soms, je voelt je dan gezegend met wat je in Nederland allemaal hebt. Succes verder, groetjes, Rita

  • 20 Mei 2013 - 15:17

    Rosan:

    Hoi Tiny,

    Wat een leuke verhalen, en wat een avontuur! Ik kijk uit naar je volgende verhaal!

    Liefs Rosan

  • 22 Mei 2013 - 10:55

    Yolinde:

    Lieve Tiny!

    Van harte gefeliciteerd met Stephanie!

    Wat een mooie verhalen. Het zal wel vreemd zijn om nu tijdelijk 'te wonen' in een land waar de gewoontes zo anders zijn. Ik vind het heel bijzonder wat je allemaal doet! En ik kijk enorm uit naar je volgende verhaal.

    Liefs, Yolinde

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, Landsmeer

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

05 Augustus 2013

Bolivia

31 Juli 2013

Laatste dagen

11 Juli 2013

Bram en stephanie

29 Juni 2013

Zaaien en oogsten

24 Juni 2013

Winkeltje artsenia en oppimpen hostel
Tiny

Ik ben zelfstandig onderneemster en heb een verkeersadviesbureau. www.verkeersadviesbureau.nl Afgelopen jaar ben ik op rondreis geweest in Ecuador en Colombia, alwaar wij in Guamote 2 dagen in een hostel verbleven. Guamote is een dorp dat ligt aan de voet van de hoogste vulkaan ter wereld en fungeert als centraal dorp voor 10 kleine dorpen die in de bergen liggen. Ongeveer 20 jaar geleden is er door een Belgische organisatie een project opgestart om in de kleine dorpen de plaatselijke bevolking onderwijs te geven. Dit was de eerste keer dat hiertoe de mogelijk tot onderwijs werd gecreëerd. Tot op de dag van vandaag gaan er vanuit het hostel nog elke dag vrijwilligers de bergen in om in de dorpen onderwijs te geven. Er begon echter ook een behoefte te ontstaan aan praktische trainingen zoals computerles, naailes en andere handvaardigheden, welke ook werden opgezet. Om die mogelijkheid te creëren werd er gezocht naar een locatie waar die trainingen konden worden gegeven . Tegelijkertijd werd er ook naar de toekomst gekeken en is er ingespeeld op de mogelijkheid van toerisme. Hiertoe is een pand aangekocht alwaar een hostel in combinatie met het educatieve centrum kon worden gehuisvest. De locale bevolking is in alle projecten betrokken in de vorm van koks, huishoudster, gidsen, en naaisters. Ze zijn hierin erg gedreven maar missen de input van nieuwe impulsen omdat er nog niet veel contact is buiten hun dorpen. Nu er wat meer toeristen komen is het de opzet om meer handwerk te maken die aansluit op de behoefte van deze toeristen, waardoor de mensen geld kunnen generen wat ze weer kunnen investeren in educatieve projecten. Tevens komt er sinds kort een trein langs het dorp en mogen ze in het station ook een klein winkeltje beginnen. Mijn opzet is om als vrijwilligster dit artisan project te begeleiden. Hiertoe heb ik allerlei patronen, materialen en ontwerpen verzameld, die ik ter plaatse met de vrouwen ga uitwerken. Ik ga ze een beetje leren boekhouden en laten zien hoe je het beste mensen kunt benaderen om te kunnen verkopen. Tevens zal ik zorgdragen voor de inrichting en de presentatie van het geheel. Het is mijn bedoeling om voor het Hostel kussens, plaids e.d te maken waardoor de inrichting wat aangenamer en aantrekkelijker wordt om daar te verblijven. Ook zal de website moeten worden aangepast om het Hostel wat meer aan te prijzen. In juli hebben de kinderen vakantie en dan wordt er in het educatieve centrum vakantieschool gegeven. Ik ga hierbij aan de kinderen creatieve lessen geven, waarbij ik ze spelenderwijs allerlei technieken en vaardigheden wil bijbrengen. Kortom een combinatie van werkzaamheden die moeten leiden tot creativiteit en inspiratie om meer inkomsten voor de plaatselijke bevolking te genereren.

Actief sinds 27 April 2013
Verslag gelezen: 346
Totaal aantal bezoekers 11467

Voorgaande reizen:

23 Februari 2016 - 03 April 2016

Nieuw Zeeland

27 April 2013 - 31 December 2013

Mijn eerste reis

Landen bezocht: