Zaaien en oogsten - Reisverslag uit Landsmeer, Nederland van Tiny Ruys - WaarBenJij.nu Zaaien en oogsten - Reisverslag uit Landsmeer, Nederland van Tiny Ruys - WaarBenJij.nu

Zaaien en oogsten

Door: Tiny ruys

Blijf op de hoogte en volg Tiny

29 Juni 2013 | Nederland, Landsmeer

Deze week was het letterlijk zaaien en oogsten.
De (web)winkel wordt goed bezocht dus wat we maken wordt gewaardeerd. Op aanraden van marja . Goede tip zijn er nummers voor de artikelen gezet zodat het overzichtelijker is wat je besteld. Ook worden er in eerste instantie maar 12 foto s getoond en ernaast staat een grote advertentie. Maar als u op toon overzicht drukt wat met kleine letters er onder staat ziet u alle foto,s.
Maandag ben ik naar de communidad pallazo geweest om te helpen zaaien. Was weer een hele belevenis. Met 40 schoolkinderen op pad alwaar een stuk land moest worden bewerkt alwaar verschillende aardappelen en bonen worden gezaaid. Dit gebeurd elke 3 maanden en dat moeten ze ook oogsten. Van de opbrengst wordt er elke dag door 3 moeders op school een maaltijd bereid. Hoe simpel kan het zijn.
We hebben er echter ook een gezellige dag van gemaakt. De kinderen gebruiken de berg ook als speelveld, klimduin ed om te rollebollen. Eva leerde ze hoe ze van bloemetjes een bloemenkrans konden maken en ik zelf was natuurlijk weer een nieuw speelmaatje waar van alles werd op uitgeprobeerd. Kietelen, stoeien, voetballen, scheppen, zaaien, Engelse woorden enz. Tom had een grote pan eten gemaakt en een taart gebakken die met z,n allen werd verorberd. Het was ook prachtig zonnig weer. Wederom een dag met een sterretje hoe je met eigenlijk niets alleen maar met wat moeder natuur ons geeft en een beetje aandacht voor elkaar een prachtige waardevolle dag kan beleven.
Liefs tiny

• 30 Juni 2013 - 00:21

Gabi:

Hola Tiny, wat heb je weer een leuk verslag geschreven! Geweldig dat je dit allemaal mee mag maken. Zo te zien ben je helemaal opgenomen in de dorpsgemeenschap en de kinderen zijn natuurlijk stapelgek op je, dat kun je zo zien. Nu nog heel even wachten en dan kan je eindelijk Stephanie en Bram in je armen sluiten. Wat zullen ze trots op je zijn, zoals wij allen, die je bezigheden van een afstand volgen. Geniet nog maar, de tijd vliegt. Heel veel liefs naar Ecuador, Gabi.

• 30 Juni 2013 - 20:33

Wilma:

Hoi zus, zo te zien ben je het aardappelen schillen nog niet verleerd!Een soort schooltuintjes, maar niet voor de fun, bittere noodzaak, wel leerzaam en zoals je zegt met elkaar maak je er toch een leuke dag van, ik ben wel benieuwd of die kindertjes allemaal zonder te mopperen aan het werk gaan??Die webshop is een goed idee en leuk om te horen dat er ook verkocht wordt. Vandaag hadden we hier ook eindelijk een heerlijke zomerse dag. Wij zijn naar Edam gefietst waar een zomer/kunstmarkt was. Had je zeker leuk gevonden, zulke mooie leuke creatieve werkstukken, waaronder natuurlijk de etageres! Fijne dagen met Bram en Stephanie en de groeten aan de rest. Liefs Wilma

• 01 Juli 2013 - 00:23

Marja:

kippevel! Mooi Tien!

• 01 Juli 2013 - 07:32

Lin:

Hoi Tiny, Als het goed is, zijn S&B nu bij je en wil ik jullie heel veel plezier wensen. Zoveel kinderen om je heen, maar je eigen kind weer eventjes zien.. Ben benieuwd wat zij van Intisisa en het land gaan vinden. Prachtige foto's van de zaaidag! Heb je toch je groene vingers nog een beetje aan het werk kunnen zetten. Onze tuin is (voor het eerst!) echt een plaatje, alleen jammer genoeg nog weinig mooi weer gehad om ervan te kunnen genieten. We hebben afgelopen week zelfs nachtvorst gehad! Bizar hoor. Leuk dat je jouw webwinkel bent gestart- je bent per slot van rekening een ondernemer of niet.. :-) Ik heb wel interesse in twee etuis en een sleutelhanger, maar het liefst weinig/geen geel. (komt het je bekend voor? Er bloeide ineens een geel bloeiende plant in de tuin...nou dan weet je het wel: weg ermee!) Verder hier alles prima, Lieve groetjes, R&L x

• 01 Juli 2013 - 20:21

Bea:

Hi tiny, mijn modum is stuk sinds we terug zijn van vakantie, lees je verslag canaf mijn iphone. Mooi hoor wat je meemaakt, je kan eigenlijk niet meer gemist worden

Verslag uit: Nederland, Landsmeer

Bram en stephanie

29 Juni 2013

Zaaien en oogsten

24 Juni 2013

Winkeltje artsenia en oppimpen hostel
Tiny

Ik ben zelfstandig onderneemster en heb een verkeersadviesbureau. www.verkeersadviesbureau.nl Afgelopen jaar ben ik op rondreis geweest in Ecuador en Colombia, alwaar wij in Guamote 2 dagen in een hostel verbleven. Guamote is een dorp dat ligt aan de voet van de hoogste vulkaan ter wereld en fungeert als centraal dorp voor 10 kleine dorpen die in de bergen liggen. Ongeveer 20 jaar geleden is er door een Belgische organisatie een project opgestart om in de kleine dorpen de plaatselijke bevolking onderwijs te geven. Dit was de eerste keer dat hiertoe de mogelijk tot onderwijs werd gecreëerd. Tot op de dag van vandaag gaan er vanuit het hostel nog elke dag vrijwilligers de bergen in om in de dorpen onderwijs te geven. Er begon echter ook een behoefte te ontstaan aan praktische trainingen zoals computerles, naailes en andere handvaardigheden, welke ook werden opgezet. Om die mogelijkheid te creëren werd er gezocht naar een locatie waar die trainingen konden worden gegeven . Tegelijkertijd werd er ook naar de toekomst gekeken en is er ingespeeld op de mogelijkheid van toerisme. Hiertoe is een pand aangekocht alwaar een hostel in combinatie met het educatieve centrum kon worden gehuisvest. De locale bevolking is in alle projecten betrokken in de vorm van koks, huishoudster, gidsen, en naaisters. Ze zijn hierin erg gedreven maar missen de input van nieuwe impulsen omdat er nog niet veel contact is buiten hun dorpen. Nu er wat meer toeristen komen is het de opzet om meer handwerk te maken die aansluit op de behoefte van deze toeristen, waardoor de mensen geld kunnen generen wat ze weer kunnen investeren in educatieve projecten. Tevens komt er sinds kort een trein langs het dorp en mogen ze in het station ook een klein winkeltje beginnen. Mijn opzet is om als vrijwilligster dit artisan project te begeleiden. Hiertoe heb ik allerlei patronen, materialen en ontwerpen verzameld, die ik ter plaatse met de vrouwen ga uitwerken. Ik ga ze een beetje leren boekhouden en laten zien hoe je het beste mensen kunt benaderen om te kunnen verkopen. Tevens zal ik zorgdragen voor de inrichting en de presentatie van het geheel. Het is mijn bedoeling om voor het Hostel kussens, plaids e.d te maken waardoor de inrichting wat aangenamer en aantrekkelijker wordt om daar te verblijven. Ook zal de website moeten worden aangepast om het Hostel wat meer aan te prijzen. In juli hebben de kinderen vakantie en dan wordt er in het educatieve centrum vakantieschool gegeven. Ik ga hierbij aan de kinderen creatieve lessen geven, waarbij ik ze spelenderwijs allerlei technieken en vaardigheden wil bijbrengen. Kortom een combinatie van werkzaamheden die moeten leiden tot creativiteit en inspiratie om meer inkomsten voor de plaatselijke bevolking te genereren.

Actief sinds 27 April 2013