Laatste dagen - Reisverslag uit Landsmeer, Nederland van Tiny Ruys - WaarBenJij.nu Laatste dagen - Reisverslag uit Landsmeer, Nederland van Tiny Ruys - WaarBenJij.nu

Laatste dagen

Door: Tiny

Blijf op de hoogte en volg Tiny

31 Juli 2013 | Nederland, Landsmeer

De laatste dagen waren best wel hectisch. Ik wilde nog wat kussens maken voor in de huiskamer. En een voorraadje aanleggen van de artesenia. Teun was ook gearriveerd en het maken van een keukentje en poppenbedje stond ook in de planning. Dit viel echter een beetje tegen want het hout was duur en hoe het moest worden gezaagd was ook wel lastig uit te leggen. Maar met wat onderhandeling van tom kom hij toch aan de slag. Ook de lakentjes en de dekentjes moesten nog worden genaaid. Maar na een dag knutselen mocht het resultaat er toch zijn. Mede door de meegebrachte potten en pannen en het door Magda gemaakte schortje is het een leuk geheel geworden.
Ook was het het einde van het naaiproject en de resultaten moesten worden getoond op de eerste modeshow in de geschiedenis van guamote. Van de kleuterklastafels is een heuse catwalk gemaakt met stof en bloemen. De kinderen mochten hun eigengemaakte kleren showen. Dus eerst even oefenen, aankleden, lippenstiftje op, haren mooi en met zenuwachtige lachjes hun kleren showen. Er zaten 80 mensen in de zaal van troste ouders tot leerkrachten en toeristen dus een geweldige opkomst. Ook ik werd in het zonnetje gezet en kreeg een hoed en omslagdoek zoals de mensen zelf ook dragen. Ook ik moest dus een rondje catwalk doen. Maar dit alles had niet gerealiseerd kunnen worden zonder mijn maatje de naaijuffrouw. Zij kreeg dan ook een poncho ( ze had het altijd koud als we naar boven gingen) en ik had voor haar een sjerp gemaakt voor de juffrouw van het jaar. Al met al een hele leuke afsluiting van het project en voor mij een mooi einde. Ook de buurkinderen wilde afscheid van mij nemen en hadden hoe grappig een lippenstift, oorbellen een tasje en een armbandje voor me gekocht. Hoezo goed geobserveerd zoals ik ben! Helemaal lief mede omdat ze zelf helemaal niks hebben. Ook was het dit weekend het begin van de zomerfeesten met veel parades en muziek. Al met al dus een vrolijk afscheid. Zaterdag heeft tom ons naar riobamba gebracht voor de bus naar de jungle. Het was een prachtige dag waarbij we alle vulkanen konden zien en zelfs een uitbarsting daarvan. Een prachtig afscheid van de provincie chimborazo. Nu zitten we in een heerlijk resort in de jungle met zwembad en al. Het is mooi weer dus 180 graden om in bikini en een jurkje. Ik weet niet wat ik mee maak naar 3 maanden kou. Ook de vegetatie is hier prachtig compleet met slangetjes en sprinkhanen.
Vrijdag vertrekken we voor 2 weken naar Bolivia en Chili om te kijken wat deze landen te bieden hebben. Als het enigszins mogelijk is zal ik jullie daarvan ook op de hoogte houden.
Ik heb een geweldige tijd in Ecuador gehad en mede door de vele leuke reacties op dit weblog gaf mij dit op de juiste momenten de spirit om mijn ding te doen. Ik zou het daarom leuk vinden om jullie allemaal weer te spreken en heb daarom een terugkomparty ingepland op zaterdag 24 augustus vanaf 3 uur in onze tuin.
Het lijkt me fijn om jullie dan weer allemaal te kunnen knuffelen en spreken. Wij gaan nu nog genieten van alles wat op ons pad komt. Liefs Tiny en teun

  • 31 Juli 2013 - 06:34

    Bea:

    Hi Tiny,
    Volgens mij gaan ze je vreselijk missen, want je hebt heel veel gebracht ... ( en dan bedoel ik niet alleen de spullen) en gemaakt. Wat een heerlijke afsluiting nu lekker in het zonnetje. Geniet van jullie vakantie xx bea

  • 31 Juli 2013 - 07:38

    Jose:

    Hè Tiny
    Eindelijk weer eens een berichtje.
    Wat is dat snel gegaan hè ,ben je nu lekker met Teun aan het genieten?
    Ben heel benieuwd naar al je verhalen en foto's ,dus komen wij natuurlijk.
    X Bert en José

  • 31 Juli 2013 - 10:52

    Willem En Wilma:

    Hoi zus,
    Wat een geweldig afscheid , ik zie het helemaal voor me, die kinderen helemaal trots op hun zelf gemaakte kleding, vooral die stoere jochies, ben benieuwd naar de foto's! Ga lekker genieten van je welverdiende vakantie en vooral de zon, ik had al het idee dat de zomer aan jou voorbij ging dit jaar, hopelijk hebben we thuis nog een mooie nazomer. 25 augustus staan we op de creatieve markt in Middelie om de verkoop voor Ecuador voor te zetten.
    Zeg het allen voort! Vanuit een zonnig Toscane wensen wij jullie een mooie reis door Bolivia en Chili, liefs Wilma en Willem

  • 31 Juli 2013 - 16:54

    Jose:

    Lieve Tinus,
    Wat heb je alles mooi gedaan en zoveel.
    Dit moet je zo'n geweldig, geslaagd gevoel geven, dit kon niet beter.
    "JIJ" hebt daar niet alleen geschiedenis gemaakt met de modeshow maar
    met alles wat je daar hebt gedaan. CHAUPEAU
    Een sjerp voor de naaijuf........................Ruys je bruist van de energie.
    Oh, wat had ik graag dit alles willen zien maar wacht graag je foto's en verhalen straks thuis af.
    Geweldig de buurjongetjes die iets passends voor je hadden gekocht want ook daar was je voor hun herkenbaar als een Lady met lippenstift etc.
    En nu genieten van je beloning, de zon, het mooie kleurige land, de feesten en al het moois dat ecuador, bolivia en chili jullie te bieden hebben.
    dit alles in Love samen met je Teuntje, een second Honeymoon!
    Wij kijken naar je thuis komst uit.

    zoenzoen en liefs uit een zonnig Amstelveen van Jan&Jose


  • 31 Juli 2013 - 19:55

    Rita:

    Hey Tiny,
    Leuk om weer een berichtje te lezen. Was is de tijd snel gegaan, de mensen zullen je daar denk ik wel missen. Nu nog even heerlijk nagenieten in Bolivia en Chili samen Teun. Nog een fijne tijd daar samen!
    Groetjes, Rita en Rob

  • 31 Juli 2013 - 21:41

    Martharuijs:

    Hoi lieverd wat fijn dat je nu met Teun lekker nog ff op vakantie gaat en wat zullen ze jou missen. We weten zeker dat het project voor 100% geslaagd is. Een hele fijne tijd met je mannetje genieten jullie lekker het is welverdiend. Tot in Holland .Liefs van Hennie en Martha Xxxx

  • 31 Juli 2013 - 22:39

    Annemieke Vermeulen:

    Hoi lieve Tiny. Wat zal jij een goede indruk hebben achtergelaten in Guamote. De mensen gaan jou echt missen daar. En wat een bijzonder einde aan deze mooie tijd. Wat zal jij veel verhalen meenemen naar huis. Ik ben er echt benieuwd naar. Evenals naar de foto's. Maar nu eerst lekker samen met Teun genieten. Hele fijne dagen samen en tot gauw! Liefs Annemieke

  • 01 Augustus 2013 - 14:03

    Ans:

    Jo Tiny,
    Wat ben jij een kanjer. Drie maanden hard gewerkt, veel mensen blij gemaakt en er voor gezorgd dat, ook als je er weg bent, ze veel hebben gehad aan jouw inbreng , ook voor hun toekomst.
    Deze ervaringen zullen nog lang op jouw netvlies blijven staan. Goed ook dat Teun de laatste dagen met je heeft kunnen delen, zodat jullie een gezamenlijke herinnering overhouden!
    Ik wens jullie een hele goede tijd in Bolivia en Chili en verheug me erop elkaar weer 'in levenden lijve' te zien.
    Liefs, Ans

  • 01 Augustus 2013 - 15:52

    Christien Spooren:

    Hi Tiny,

    aan alles komt een eind ( wat een cliche). een mooie ervaring rijker. iets om op terug te kijken.
    benieuwd naar de verhalen.
    fijn om nog een paar weken met teun samen rond te reizen. geniet ervan en tot snel.

    liefs,
    marcel en christien

  • 03 Augustus 2013 - 09:26

    Gabi:

    Hola amiga, wat een fantastische afsluiting van je verblijf in Guamote en wat een idee om een modeshow te organiseren, echt Tiny! Heb ook weer erg genoten van de foto's die je hebt meegestuurd en ik zie er naar uit je binnenkort in je nieuwe outfit door Landsmeer te zien wandelen. Ik wens Teun en jou nog een fijne tijd in Zuidamerika en verheug me al op je thuiskomst. Liefs, Gabi

  • 03 Augustus 2013 - 15:22

    Ingrid:

    Hey Tiny, wat is het allemaal snel gegaan en wat heb je veel goeds gedaan. Dat doet niemand je na. Nu lekker samen met Teun genieten van een welverdiende vakantie. Heel veel plezier en tot ziens op de "knuffelparty". Veel liefs, Paul & Ingrid x

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, Landsmeer

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

05 Augustus 2013

Bolivia

31 Juli 2013

Laatste dagen

11 Juli 2013

Bram en stephanie

29 Juni 2013

Zaaien en oogsten

24 Juni 2013

Winkeltje artsenia en oppimpen hostel
Tiny

Ik ben zelfstandig onderneemster en heb een verkeersadviesbureau. www.verkeersadviesbureau.nl Afgelopen jaar ben ik op rondreis geweest in Ecuador en Colombia, alwaar wij in Guamote 2 dagen in een hostel verbleven. Guamote is een dorp dat ligt aan de voet van de hoogste vulkaan ter wereld en fungeert als centraal dorp voor 10 kleine dorpen die in de bergen liggen. Ongeveer 20 jaar geleden is er door een Belgische organisatie een project opgestart om in de kleine dorpen de plaatselijke bevolking onderwijs te geven. Dit was de eerste keer dat hiertoe de mogelijk tot onderwijs werd gecreëerd. Tot op de dag van vandaag gaan er vanuit het hostel nog elke dag vrijwilligers de bergen in om in de dorpen onderwijs te geven. Er begon echter ook een behoefte te ontstaan aan praktische trainingen zoals computerles, naailes en andere handvaardigheden, welke ook werden opgezet. Om die mogelijkheid te creëren werd er gezocht naar een locatie waar die trainingen konden worden gegeven . Tegelijkertijd werd er ook naar de toekomst gekeken en is er ingespeeld op de mogelijkheid van toerisme. Hiertoe is een pand aangekocht alwaar een hostel in combinatie met het educatieve centrum kon worden gehuisvest. De locale bevolking is in alle projecten betrokken in de vorm van koks, huishoudster, gidsen, en naaisters. Ze zijn hierin erg gedreven maar missen de input van nieuwe impulsen omdat er nog niet veel contact is buiten hun dorpen. Nu er wat meer toeristen komen is het de opzet om meer handwerk te maken die aansluit op de behoefte van deze toeristen, waardoor de mensen geld kunnen generen wat ze weer kunnen investeren in educatieve projecten. Tevens komt er sinds kort een trein langs het dorp en mogen ze in het station ook een klein winkeltje beginnen. Mijn opzet is om als vrijwilligster dit artisan project te begeleiden. Hiertoe heb ik allerlei patronen, materialen en ontwerpen verzameld, die ik ter plaatse met de vrouwen ga uitwerken. Ik ga ze een beetje leren boekhouden en laten zien hoe je het beste mensen kunt benaderen om te kunnen verkopen. Tevens zal ik zorgdragen voor de inrichting en de presentatie van het geheel. Het is mijn bedoeling om voor het Hostel kussens, plaids e.d te maken waardoor de inrichting wat aangenamer en aantrekkelijker wordt om daar te verblijven. Ook zal de website moeten worden aangepast om het Hostel wat meer aan te prijzen. In juli hebben de kinderen vakantie en dan wordt er in het educatieve centrum vakantieschool gegeven. Ik ga hierbij aan de kinderen creatieve lessen geven, waarbij ik ze spelenderwijs allerlei technieken en vaardigheden wil bijbrengen. Kortom een combinatie van werkzaamheden die moeten leiden tot creativiteit en inspiratie om meer inkomsten voor de plaatselijke bevolking te genereren.

Actief sinds 27 April 2013
Verslag gelezen: 401
Totaal aantal bezoekers 11473

Voorgaande reizen:

23 Februari 2016 - 03 April 2016

Nieuw Zeeland

27 April 2013 - 31 December 2013

Mijn eerste reis

Landen bezocht: