Bolivia - Reisverslag uit Landsmeer, Nederland van Tiny Ruys - WaarBenJij.nu Bolivia - Reisverslag uit Landsmeer, Nederland van Tiny Ruys - WaarBenJij.nu

Bolivia

Door: Tiny

Blijf op de hoogte en volg Tiny

05 Augustus 2013 | Nederland, Landsmeer

Zoals bij ons wel vaker gebeurd gaat het niet zoals het had moeten gaan. Na nog een paar mooie dagen in Ecuador zouden wij vanaf quito vliegen naar Lima ( ligt in Peru) en 2 uur later doorvliegen naar santé Cruz in Bolivia.
Omdat Teun later had geboekt zat hij in een ander vliegtuig en vloog met een andere maatschappij naar lima maar in Lima zouden we samen weer verder vliegen naar Bolivia.
Ik zat al in het vliegtuig naar Lima toen we er allemaal weer uit moesten. Er bleek een vliegtuig op de startbaan te staan die iets had met het landingsgestel en we moesten wachten. Veel commotie want er was weinig duidelijkheid wat er nu ging gebeuren. Ben toen toch maar op zoek gegaan naar Teun en wat bleek zijn vliegtuig was ook niet vertrokken en hij zat ook nog te wachten. Maar wist niet dat ik ook niet was vertrokken. goede les want ik had helemaal geen hotelgegevens in bolivia had dus niet geweten waar ik naar toe had gemoeten. ( ben nu ik het zelf niet meer hoef te doen weer lekker achter over gaan leunen en op teun gaan vertrouwen) Samen een biertje gedronken, gegevens uitgewisseld en afgesproken dat we in Lima zouden wachten. Hadden inmiddels al 2 uur vertraging dus de vlucht naar Bolivia gingen we niet meer halen dachten we al. Het was ook al 9 uur s, avonds . Teun kreeg bericht dat zijn vliegtuig vertrok maar bij mij was dat nog niet duidelijk. Ze hadden het ook over morgen. Best wel lastig om zo afscheid te nemen omdat je niet weet waar en wanneer je elkaar weer ziet. Na veel commotie( wat kunnen die mensen fel worden zeg) werd toch besloten dat ook ik naar Lima kon vliegen maar dat we geen doorvlucht zouden hebben naar Bolivia. Daar was ik al blij om dan was ik in ieder geval ook in Lima. In Lima stond er een mevrouw op mij te wachten met de mededeling dat het allemaal heel vervelend was en ging kijken wat ze voor me kon doen. Op dat moment verscheen Teun ook wat natuurlijk wel prettig was, had ik die in ieder geval al gevonden ( bleek nl achteraf wel heel groot vliegveld te zijn!)
Omdat we 2 verschillende tickets hadden met 2 verschillende maatschappijen begonnen ze naar elkaar te verwijzen en zeiden op het laatst dat ze niets voor ons konden doen. Het was ondertussen ook al 12 uur s' nachtslot dus ze wilden naar huis. We werden naar boven gestuurd met de mededeling datgene maar tot morgenochtend 8 uur moesten wachten dan konden we de vlucht overboeken want hier was nu niemand meer bereikbaar. Balen, ondertussen verzekering gebeld of we een hotel konden nemen maar die wisten ook niet wat ze er mee aan moesten( heb je ook geen flikker aan') . Hadden ons een beetje geïnstalleerd en geïnformeerd wat de viproom koste( belachelijk 120 dollar voor 4 uurtjes) en waren aan het overleggen wat nu te doen toen Teun zijn naam hoorde omroepen. Wij op zoek waar dat vandaan kwam en dat bleek bij de bagageband te zijn maar daar konden wij niet komen omdat we dan Peru uit moesten. Een aardige ambtenaar die met die tas in zijn maag zat heeft ons toen toch maar door de douane geholpen en ons verwezen naar de vliegtuigmaatschappij buiten want die zouden er nog wel zijn. Ondertussen had Teun ook mijn koffer gevonden ( stond gewoon ook bij de band) dus dat hadden we in ieder geval. Wij naar de balie en verhaal verteld maar zeiden eerst dat ze mij wel gratis konden overboeken naar de volgende dag maar Teun niet want die vloog met andere maatschappij en moest 50 euro betalen. Vond ik raar want het was niet onze schuld. Beetje heen en weer gepraat en vonden ze eigenlijk ook wel dus hoefde we niet te betalen. En konden dus de volgende dag maar pas s' avonds doorvliegen. Dus moesten de hele dag wachten! Maar ook had ik gezien dat andere mensen die ook moesten doorvliegen naar Bolivia wel een hotelovernachting hadden gekregen, maar dat werd toen bij ons ook af gedaan dat wij geen directe doorvlucht hadden maar verschillende tickets. Ook daarover werd nog even overleg gepleegd met de chef en die vond dat wij toch wel een beetje gelijk hadden want dit was overmacht dus werd er een hotel en een taxi geregeld. Daar waren we wel erg blij mee want het was ondertussen al 2 uur en we waren helemaal gaar.
Wat we echter niet wisten dat we naar een heel luxe hotel werden gebracht! Wat een kadootje en met alles erop en eraan. Ontbijt, lunch en diner. Eerst maar even gaan slapen in een heerlijk bed en lekker bijgekomen. Uitgebreid ontbeten met allemaal heerlijke dingen( had ik 3 maanden niet gezien) wat een luxe. Ook bleek het hotel nog een Spa te hebben waar we gebruik van mochten maken en we ons lekker hebben laten masseren. Al met al een heerlijke verwendag. We werden keurig opgehaald voor onze vlucht en konden nu wel op tijd vertrekken naar Bolivia.
Kwamen echter s' nachts aan dus hebben niets van santé Cruz kunnen zien want vlogen volgende dag meteen door naar sucre.
Hebben naar ons gevoel echter niet veel gemist en we hadden een oud hotelletje dus gister was veeeel beter. Al met al dus een heel verhaal maar wel met een happy end.
Zijn nu in sucre een schattig wit plaatsje met mooie koloniale gebouwen en ons hotel is een mooie posada vanwaaruit we de omgeving ( erg bergachtig) gaan verkennen. We houden jullie op de hoogte!!!

Liefs Teun en tiny

• 05 Augustus 2013 - 11:05

Ans:

Lieve Teun en Tiny,
    Wat een verhaal zeg. En wat een geluk dat jullie elkaar toch steeds weer vonden! En dat luxe hotel hadden jullie natuurlijk ook verdiend! Wat zul je daar blij mee zijn geweest.
    Ik hoop van harte dat vanaf nu alles alleen maar voorspoedig gaat. Geniet van het laatste stukje van de reis. Liefs, Ans

• 05 Augustus 2013 - 14:48

Jose:

Och jeetje wat een verhaal,maar goed dat je Teun om je heen had haha

• 05 Augustus 2013 - 17:58

Rita:

Hey Tiny,

Wat zul je blij zijn geweest dat je Teun elke keer weer terug kon vinden!Toch samen een heerlijke dag gehad in een luxe hotel!. Al bij al dus goed afgelopen. Geniet nu heerlijk van de verdere reis samen!
    Groetjes,
    Rita

• 05 Augustus 2013 - 22:56

Lidy:

Hoi Teun en Tiny,

Wat een verhaal maar idd met een happy end.
    Hier kun je zo een film van maken hoe je weer bij elkaar komt.
    Nog hele fijne dagen en voor straks weer een goeie veilige terugreis maar
    wel samen hoor !!!!
    Lieve gr Lidy (ook van Hans die ik het verhaal ook verteld heb)

• 06 Augustus 2013 - 15:07

Ingrid:

O, o, o, je laat ze even alleen en gelijk de weg kwijt, haha. Nu samen heerlijk genieten en weer snel sámen thuis komen. Liefs, Ingrid

• 07 Augustus 2013 - 18:25

Bea:

Heb je dat in scène gezet Tiny...?? Je wist natuurlijk dat er een beloning aan vast zat ( haha)! Nou een lekker hotel is nooit verkeerd. Het schiet alweer op he, jullie vakantie, fijne tijd nog en tot snel. Xxx bea

• 09 Augustus 2013 - 11:13

Martharuijs:

Hoi luitjes wat een avontuur zeg! Als het ons was overkomen zouden wij helemaal in paniek zijn maar jullie zijn echte wereldreizigers. Gelukkig happy end geniet van de verdere reis en tot ziens in Holland. Liefs van Hennie en Martha x

• 11 Augustus 2013 - 12:38

Rosan:

Hoi Tiny,

Jeetje wat een verhalen zeg! Je maakt wat mee. Ik hoor graag snel alle verhalen in 'real life' inclusief de foto's!

Liefs Rosan

Bram en stephanie

29 Juni 2013

Zaaien en oogsten

24 Juni 2013

Winkeltje artsenia en oppimpen hostel
Tiny

Ik ben zelfstandig onderneemster en heb een verkeersadviesbureau. www.verkeersadviesbureau.nl Afgelopen jaar ben ik op rondreis geweest in Ecuador en Colombia, alwaar wij in Guamote 2 dagen in een hostel verbleven. Guamote is een dorp dat ligt aan de voet van de hoogste vulkaan ter wereld en fungeert als centraal dorp voor 10 kleine dorpen die in de bergen liggen. Ongeveer 20 jaar geleden is er door een Belgische organisatie een project opgestart om in de kleine dorpen de plaatselijke bevolking onderwijs te geven. Dit was de eerste keer dat hiertoe de mogelijk tot onderwijs werd gecreëerd. Tot op de dag van vandaag gaan er vanuit het hostel nog elke dag vrijwilligers de bergen in om in de dorpen onderwijs te geven. Er begon echter ook een behoefte te ontstaan aan praktische trainingen zoals computerles, naailes en andere handvaardigheden, welke ook werden opgezet. Om die mogelijkheid te creëren werd er gezocht naar een locatie waar die trainingen konden worden gegeven . Tegelijkertijd werd er ook naar de toekomst gekeken en is er ingespeeld op de mogelijkheid van toerisme. Hiertoe is een pand aangekocht alwaar een hostel in combinatie met het educatieve centrum kon worden gehuisvest. De locale bevolking is in alle projecten betrokken in de vorm van koks, huishoudster, gidsen, en naaisters. Ze zijn hierin erg gedreven maar missen de input van nieuwe impulsen omdat er nog niet veel contact is buiten hun dorpen. Nu er wat meer toeristen komen is het de opzet om meer handwerk te maken die aansluit op de behoefte van deze toeristen, waardoor de mensen geld kunnen generen wat ze weer kunnen investeren in educatieve projecten. Tevens komt er sinds kort een trein langs het dorp en mogen ze in het station ook een klein winkeltje beginnen. Mijn opzet is om als vrijwilligster dit artisan project te begeleiden. Hiertoe heb ik allerlei patronen, materialen en ontwerpen verzameld, die ik ter plaatse met de vrouwen ga uitwerken. Ik ga ze een beetje leren boekhouden en laten zien hoe je het beste mensen kunt benaderen om te kunnen verkopen. Tevens zal ik zorgdragen voor de inrichting en de presentatie van het geheel. Het is mijn bedoeling om voor het Hostel kussens, plaids e.d te maken waardoor de inrichting wat aangenamer en aantrekkelijker wordt om daar te verblijven. Ook zal de website moeten worden aangepast om het Hostel wat meer aan te prijzen. In juli hebben de kinderen vakantie en dan wordt er in het educatieve centrum vakantieschool gegeven. Ik ga hierbij aan de kinderen creatieve lessen geven, waarbij ik ze spelenderwijs allerlei technieken en vaardigheden wil bijbrengen. Kortom een combinatie van werkzaamheden die moeten leiden tot creativiteit en inspiratie om meer inkomsten voor de plaatselijke bevolking te genereren.

Actief sinds 27 April 2013