Verjaardag en Teun en Wilma in Ecuador - Reisverslag uit Landsmeer, Nederland van Tiny Ruys - WaarBenJij.nu Verjaardag en Teun en Wilma in Ecuador - Reisverslag uit Landsmeer, Nederland van Tiny Ruys - WaarBenJij.nu

Verjaardag en Teun en Wilma in Ecuador

Door: Tiny

Blijf op de hoogte en volg Tiny

10 Juni 2013 | Nederland, Landsmeer

Was toch wel een beetje raar en spannend om te wachten op het vliegveld op je man en je zus om je te komen bezoeken. Na een dikke knuffel gingen we op weg naar Mindo met onze chauffeur Lex. Dit bleek een Nederlander te zijn die al 20 jaar in Ecuador woont. In Mindo kreeg Wilma metten de vuurdoop want we gingen daar canopy zipping, wat inhoudt dat je met een lijn van boom tot boom gaat. In het begin vond ze het wel eng maar op het laatst kon ze toch genieten van het uitzicht. Ook de chocoladefabriek is bezocht erg interessant maar ook lekker. Ecuador heeft een vd beste chocoladesaus vd wereld. Ze moeten alleen nog leren bonbons te maken iets voor bram ??
Volgende dag processies corpus Christo meegemaakt. Het is een feest dat ze vieren een soort carnaval met optocht en drank en fruit en snoepjes. Erg bijzonder alle dorpen uit de omgeving hebben hun eigen kleding en een soort vaandels. We waren de enige toeristen maar werden al snel opgenomen in het geheel.
Daarna op naar Inti Sisa. Eerst even de koffers uitgepakt want ik was toch wel nieuwsgierig wat ze allemaal hadden meegenomen.
Wat een nuttige materialen, kleding en ook voor mij lekkere dingen die ik hier toch wel mis, kaas, nootjes, koekjes, pindakaas, hagelslag, hoezo Hollandse!! Ze wilde toch ook wel aan de slag dus Teun heeft de zittingen vd stoelen voorzien van een nieuwe bekleding en Wilma heeft met mij samen de gordijnen van het naailokaal gemaakt. Vd stoffen die ik had gekocht in Otavala. Je wat fleurt dat lekker op zeg.
En ja dan mijn verjaardag. 'S morgens op bed werd ik al verwend met een tas vol meegebrachte kadootjes en lieve kaarten waaronder een prachtig fototoestel van Gabi vd gardenfair. Moest wel ff een traantje wegpinken. Op dinsdag geef ik naailes aan kinderen en ik had gezegd dat ik jarig was en dat mijn man en zus zouden meekomen. Dat vonden ze wel leuk en ze hadden gezegd dat ze dat dan wel met ons zouden vieren. Ik dacht ze gaan een liedje voor ons zingen en dat is het dan wel maar wat schets mijn verbazing er was een compleet programma in elkaar gedraaid van wel 3 uur met zingen, dansen, taart,( waarbij het traditie is dat je hoofd erin geduwd wordt) bloemen, gedichtjes en eten. Het was een compleet feest met de hele school en ook weer erg ontroerend. We hadden afgesproken dat we de vulkaan gingen beklimmen die middag dus moesten op een gegeven moment echt weg . Ook dat was weer prachtig. Het is ff afzien door de hoogte en de ijle lucht maar als dan de hemel openbreekt en je die machtige vulkaan ziet is de natuur toch overweldigend. Ook zus deed het prima ( komt natuurlijk door al onze wandeltraingen hmhm) we werden ook nog getrakteerd op een prachtige zonsondergang. Wat heeft een mens dan nog meer te wensen? De dag was echter nog niet ten einde want ook de buurkindertjes kwamen me feliciteren en het leek me een goed moment om de meegebrachte kleding en schoenen te geven. Wilma had voor ieder een pakketje gemaakt en wat waren ze blij.
Mooier kon de dag niet eindigen. Wat een super verjaardag die ik nooit zal vergeten!!!

  • 10 Juni 2013 - 09:08

    Jose:

    Ook namens ons van harte gefeliciteerd ,ik fietste gisteren langs jullie huis en dacht jeetje Tiny dit jaar mis je je tuin op zijn mooist.
    Echt waar het is prachtig
    Maar als ik dan weer je verslag lees ,is dat toch ook wel heel bijzonder.
    Leuk dat Teun en Wilma er zijn,geniet er van.
    Xxx Bert en José

  • 10 Juni 2013 - 12:10

    Ton En RiekFafiani:

    Hallo Tiny wat een leuk verslag het is wel voorbij maar nog gefeliciteerd met je verjaardag en wat fijn dat je man en zus zoveel had meegenomenvoor jou en de kinderennu nog een mooie tijd daar en groetjes van ons Ton en Riek Faf

  • 10 Juni 2013 - 14:24

    Marjolijn:

    Hoi Tiny,
    Nog van harte gefeliciteerd!
    Met veel plezier lees ik telkens je leuke verhalen. Wat beleef je veel zeg..En wat een ontzettend bijzondere verjaardag heb je gehad. Daar moet je weer een aantal jaar op teren he, dat begrijp je he haha. Heel veel plezier nog!
    Groetjes Marjolijn

  • 10 Juni 2013 - 15:27

    Cees Klomp:

    Dag Tiny,
    Uiteraard eerst een dikke verjaardags kus! Van Harte.
    Ik lees dat je daar erg naar je zin hebt. Ze zullen vast erg blij zijn met jou inzet. Op en top Crea Bea.
    Wordt het al tijd om een Vizsy filiaal op te zetten?
    Als er nog iets op computergebied gedaan moet worden dan hoor ik dat van je.
    Groeten uit een zwaarbewolkt Amsterdam. Cees.

  • 10 Juni 2013 - 16:21

    Michel:

    Hoi Tiny, nog van harte gefeliciteerd met je verjaardag! Veel plezier nog de komende tijd.
    groetjes Michel

  • 10 Juni 2013 - 18:11

    Annemieke Vermeulen:

    Lieve Tiny, wat leuk om jullie met z'n drieën op de foto te zien. Zo zitten we nog samen bij jullie thuis en zo zie ik Teun en Wilma helemaal bij jou. Ik hoop dat je lekker geniet met elkaar. Fijn dat Teun en Wilma konden helpen. Vele handen maken licht werk. Ben benieuwd naar hun ervaringen. Succes met alles en ik hoop dat je nog veel meer mooie dingen kan maken. Kus Annemieke

  • 10 Juni 2013 - 20:20

    Bea:

    Dat maak je nooit meer mee Tiny. Die verjaardag is in je geheugen gegrift, prachtig. En wat ben je verwend zeg, daar kunnen wij niet tegenop volgend jaar haha. Nu weer ff wennen, na het afscheid van Teun en Wilma, maar je hebt genoeg te doen, dus afleiding plenty. Veel plezier de bea

  • 10 Juni 2013 - 22:55

    Leni:

    Hi Tiny, ik dacht even dat je een grapje maakte over je hoofd in de taart, maar de foto die je erbij hebt geplaatst doet anders vermoeden... En je lacht erbij zoals ik je ken! Wat heb jij al weer veel meegemaakt in de afgelopen 6 weken. De tijd vliegt en dat zal je zeker nu ook extra zo beleven. Fijn dat Teun en Wilma je in je nieuwe "habitat" konden bezoeken, en je er ook nog een minivakantie ervan hebt kunnen maken. Volgens mij ben je helemaal in je element! Veel plezier en inspiratie de komende weken. Liefs, Leni

  • 10 Juni 2013 - 23:42

    Martharuijs:

    Wat heb je een top verjaardag beleefd we kunnen het begrijpen dat het in je geheugen gegrift staat voor altijd. We hebben genoten van de foto's van jullie . Nog veel succes en we blijven je volgen. Liefs Hennie en Martha xxx

  • 12 Juni 2013 - 11:31

    Jose:

    Lieverd, tuurlijk teuntje al gesproken en gezien.
    Maar bij het het zien van je prachtige foto's en lees ik alles met de tranen in mijn ogen en een lach.
    Een verjaardag voor je, waarvan jezelf niet de regie in eigen hand kunt hebben en bedenken!
    Dit verdien je en is onbetaalbaar, staat in je geheugen gegrift.
    Nou met je toet in de taart is toch geen straf daar lik je echt je lippen bij af.
    Dan de combinatie samen genieten en samen mooie dingen daar maken en daar krijg je dan weer zoveel moois voor terug.
    Hoorde van teun dat je goed spaans babbelt als of je er al jaren woont.
    Chocolade daar, het doet me smelten!
    Wat een kleurige volk en het past ook zo bij jou.
    Zo, nu op naar de komst van Stephanie en Bram. en je rechter lenzen!?! haha

    zoenzoen op je beide wangen van Jan&Jose


  • 12 Juni 2013 - 19:54

    Rita:

    Hoi Tiny, nog van harte gefeliciteerd met je verjaardag. Inderdaad een verjaardag om nooit te vergeten als ik het zo lees. Geweldig hoor! En wat een dag hebben jullie gehad. OOk de foto´s zijn erg leuk..was de taart lekker..? hahaha. Ik kijk alweer uit naar je volgend verslag. Liefs, Rita

  • 14 Juni 2013 - 14:40

    Magda Rijbroek:

    Lieve Tiny,

    Leuk te lezen hoe je het maakt. Het lijkt me ook zeer indrukwekkend.
    Er valt in ieder geval heel wat te beleven !
    Fijn dat Teun en je zus op je verjaardag aanwezig konden zijn.
    Wat een verassing hé die dag.
    Van ons ook als nog van harte gefeliciteerd !
    We wensen jullie daar nog heel veel succes !

    Liefs

    Magda en Bert

  • 17 Juni 2013 - 16:33

    Gabi:

    Ja lieve Tiny, nu moet ik toch gauw weer eens reageren, want ik zie dat de teller van je weblogbezoekers op 999 staat, dan ben ik je 1000. bezoeker. Leuk, trakteer ik me straks op een bloemetje. Heerlijk, al je verhalen. Je laat straks een juweel van een hostel achter, daar aan de voet van de vulkaan! En wat een leuke fotos! Nog veel plezier en mooie dagen in Ecuador. Liefs van Gabi

  • 18 Juni 2013 - 18:10

    Lia:

    Hoi Tiny,

    Wat leuk om je verhalen te lezen. Als jij met je neus in die taart heb gezeten eten ze dan nog wel allemaal mee van die taart?
    Straks wil je niet meer terug , maar je tuin zal er ook wel schitterend bij staan.

    Groetjes,
    Ronald en Lia

  • 20 Juni 2013 - 22:21

    Marijke Swart:

    Liev3 Tiny, heb genoten van je verslagen tot nu toe. Afgelopen zondag nog een rondje met Wilma gelopen en uitgebreid over het bezoek van haar en Teun gehoord. Wat een fantastisch avontuur. Geweldig dat dit zo op je pad komt. Nog veel succes met alle klussen en een heerlijke tijd toegewenst.

    Veel liefs, Marijke

  • 21 Juni 2013 - 02:36

    Fernando :

    Hola Tiny,

    van harte gefeliciteerd met je verjaardag!

    Wat leuk dat Teun & en je zus nu bij je zijn.

    Je verhalen zijn steeds leuker.

    Hier in Colombia heb ik vandaag, 20 juni, de Canadese meisje, Eva, verwelkomen.

    Ik heb haar reisprogramma opgesteld.

    Zij heeft op het moment van schrijven, haar eerste Salsa les in Cali.

    Morgen gaat ze naar San Cipriano en zaterdag gaan we verder met haar reisprogramma in Cali.

    Maandag gaat ze door naar Salento om o.a Koffie plantages te bezoeken waarbij de Nederlandse reisbureau uit Bogota met mij in samenwerking gaat.

    Je krijgt de groetjes van Eva.

    Doe mijn groeten aan Teun.

    Liefs, Fernando.

  • 23 Juni 2013 - 18:49

    Ellen India:

    He vakantiegangers!!
    Hoe gaat ie daar? Ik kwam Stephanie laatst tegen en zij vertelde dat ze al binnen een paar dagen zou vertrekken en dat ze een extra koffer moest regelen omdat ze opdracht had gekregen spulletjes mee te nemen. Is alles gelukt en zijn ze al bij jou geweest? Heerlijk dat bijna de hele familie even bij je op bezoek komt. Het is tenslotte niet direct om de hoek maar wel een belevenis natuurlijk. Hoe gaat het met je Spaans. Ik neem aan dat je binnenkort als tolk meekunt naar Spanje? Zo te lezen heb je de tijd van je leven en zal het wel een vervolg krijgen.
    Ik ben benieuwd hoe het hostel er nu uitziet misschien kun je eens wat foto's in je verslag zetten. Straks wordt het nog "the place to be" en "very hip en happening".
    Nou lady geniet ervan je bent al ruim over de helft en voor je het weet zit je weer in het vooral regenachtige Nederland.
    Un beso y hasta pronto
    Ellen

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, Landsmeer

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

05 Augustus 2013

Bolivia

31 Juli 2013

Laatste dagen

11 Juli 2013

Bram en stephanie

29 Juni 2013

Zaaien en oogsten

24 Juni 2013

Winkeltje artsenia en oppimpen hostel
Tiny

Ik ben zelfstandig onderneemster en heb een verkeersadviesbureau. www.verkeersadviesbureau.nl Afgelopen jaar ben ik op rondreis geweest in Ecuador en Colombia, alwaar wij in Guamote 2 dagen in een hostel verbleven. Guamote is een dorp dat ligt aan de voet van de hoogste vulkaan ter wereld en fungeert als centraal dorp voor 10 kleine dorpen die in de bergen liggen. Ongeveer 20 jaar geleden is er door een Belgische organisatie een project opgestart om in de kleine dorpen de plaatselijke bevolking onderwijs te geven. Dit was de eerste keer dat hiertoe de mogelijk tot onderwijs werd gecreëerd. Tot op de dag van vandaag gaan er vanuit het hostel nog elke dag vrijwilligers de bergen in om in de dorpen onderwijs te geven. Er begon echter ook een behoefte te ontstaan aan praktische trainingen zoals computerles, naailes en andere handvaardigheden, welke ook werden opgezet. Om die mogelijkheid te creëren werd er gezocht naar een locatie waar die trainingen konden worden gegeven . Tegelijkertijd werd er ook naar de toekomst gekeken en is er ingespeeld op de mogelijkheid van toerisme. Hiertoe is een pand aangekocht alwaar een hostel in combinatie met het educatieve centrum kon worden gehuisvest. De locale bevolking is in alle projecten betrokken in de vorm van koks, huishoudster, gidsen, en naaisters. Ze zijn hierin erg gedreven maar missen de input van nieuwe impulsen omdat er nog niet veel contact is buiten hun dorpen. Nu er wat meer toeristen komen is het de opzet om meer handwerk te maken die aansluit op de behoefte van deze toeristen, waardoor de mensen geld kunnen generen wat ze weer kunnen investeren in educatieve projecten. Tevens komt er sinds kort een trein langs het dorp en mogen ze in het station ook een klein winkeltje beginnen. Mijn opzet is om als vrijwilligster dit artisan project te begeleiden. Hiertoe heb ik allerlei patronen, materialen en ontwerpen verzameld, die ik ter plaatse met de vrouwen ga uitwerken. Ik ga ze een beetje leren boekhouden en laten zien hoe je het beste mensen kunt benaderen om te kunnen verkopen. Tevens zal ik zorgdragen voor de inrichting en de presentatie van het geheel. Het is mijn bedoeling om voor het Hostel kussens, plaids e.d te maken waardoor de inrichting wat aangenamer en aantrekkelijker wordt om daar te verblijven. Ook zal de website moeten worden aangepast om het Hostel wat meer aan te prijzen. In juli hebben de kinderen vakantie en dan wordt er in het educatieve centrum vakantieschool gegeven. Ik ga hierbij aan de kinderen creatieve lessen geven, waarbij ik ze spelenderwijs allerlei technieken en vaardigheden wil bijbrengen. Kortom een combinatie van werkzaamheden die moeten leiden tot creativiteit en inspiratie om meer inkomsten voor de plaatselijke bevolking te genereren.

Actief sinds 27 April 2013
Verslag gelezen: 394
Totaal aantal bezoekers 11476

Voorgaande reizen:

23 Februari 2016 - 03 April 2016

Nieuw Zeeland

27 April 2013 - 31 December 2013

Mijn eerste reis

Landen bezocht: