Naailes - Reisverslag uit Landsmeer, Nederland van Tiny Ruys - WaarBenJij.nu Naailes - Reisverslag uit Landsmeer, Nederland van Tiny Ruys - WaarBenJij.nu

Naailes

Door: Tiny

Blijf op de hoogte en volg Tiny

09 Mei 2013 | Nederland, Landsmeer

Hai allemaal

Ik heb eindelijk mijn koffers en alles zat er nog in.
Ik ben nu 3 dagen op pad geweest voor naailes naar de dorpen en het waren 3 heel verschillende dorpen qua inrichting en sfeer. De naailessen zijn heel goed opgezet. Ze beginnen echt vanaf de basis met maten opnemen en zelf patroon maken. Ze maken nu een blouse wat best wel pittig is, er zijn nl kinderen vanaf 9 jaar bij tot aan vrouwen van 48. Zelf kan ik er ook nog wel wat van leren haha. Het wordt gegeven in schoollokaaltjes met amper stoelen en tafels maar dat mag de pret niet drukken. In de lokalen staan 2 vaste naaimachines en we nemen nog 2 draagbare mee.
Vandaag was ik een een dorp waar de vrouwen bezig waren de cavia's aan het villen. Ja ja dat is hier een specialiteit en zondag voor Moederdag wordt dat veel gegeten. Was wel apart.
De mensen zijn heel vriendelijk en open wat wel heel prettig is.
Ze gaan echter meteen tegen je praten en dat terugvragen is nog wel lastig hoor, maar elke dag een paar woorden moet je maar denken .
Morgen markt dus dat wordt weer een belevenis. Ik hou jullie op de hoogte.
Liefs Tiny

  • 09 Mei 2013 - 09:34

    Ans:

    Ha Tiny,
    Als je straks terug bent naai je al je kleren zelf!
    Die cavia's villen: dat vind ik minder, maar ieder land zijn eigen gewoontes, zo is 't nu eenmaal. Dus jij weet al wat je te eten krijgt met Moederdag!
    Fijn dat je koffer er nu is en dat je niets kwijt bent.
    Liefs, Ans

  • 09 Mei 2013 - 09:42

    Lida:

    Hoi zus, wat fijn dat je je koffers hebt, was ook balen. Wat ben jij meteen goed aan het werk. Wel spannend en leuk om te doen. succes met de markt morgen en let ook een beetje op jezelf.
    lfs lida

  • 09 Mei 2013 - 10:44

    Gabi:

    Hola Tiny, ik zie je helemaal staan tussen de mujeres en de chicas! En wat leuk dat dia di madre ook ik Ecuador groots gevierd wordt en misschien kan je één cavia redden, ééntje maar? Hou je in op de mercado, je bent er nog een poosje. Succes met alles!

  • 09 Mei 2013 - 11:13

    Lin:

    Lieve Tiny,

    Wel meteen een vuurdoop geweest hoor, zo zonder je eigen spulletjes de eerste dagen...fijn dat je ze weer hebt. Ik ben blij dat je met open armen ontvangen wordt en zo te horen kan je heel wat betekenen. Ontzettend leuk om je verslagen te lezen ik kijk er naar uit.. zijn we toch een beetje bij je... Pas goed op jezelf, Liefs R & L

  • 09 Mei 2013 - 16:29

    Rita:

    Hoi Tiny,
    Van Ans je www.waarrbenjijnu doorgekregen, erg leuk! Heb meteen alles even doorgelezen. Je had meteen je vuurdoop en hup aan de slag. Je weet waarvoor je het doet en ziet dat je hulp meer dan welkom is. Succes met alles! Groetjes, Rita

  • 10 Mei 2013 - 08:11

    Yvonne Jonkman:

    Tiny,
    het is vrijdagochtend even na 08.00 uur. Uitzicht op grijze lucht, het is gewoonweg koud. Gisteren was het een stralende Hemelvaartsdag met van de grote bloemkoolluchten over bloeiende bollenvelden van de Beemster. Volgens mij kan ik geen bestandje toevoegen. Je maakt je zeer verdienstelijk daar en dat is ook de bedoeling natuurlijk. Super dat je "gewoon" internet hebt. Wij vinden al snel iets heel normaal, maar in de Andes is het andere koek.
    Geniet van je werk en van de uitdaging die je bent aangegaan!
    Met de groeten van Yvonne

  • 14 Mei 2013 - 17:33

    Jose:

    Hai Lieve Tinus,

    Je bent wel gelijk in het diepe gegooid!
    geen bagage maar jouw kennende laat jij je niet uit het veld slaan.
    Voor alles is een oplossing maar wat zal je blij zijn geweest toen je bagage er was.
    Zal best allemaal wel wennen voor je zijn maar begreep dat je druk bent met alles daar en je eigen stek een beetje hebt gepoetst en opgepimpt.
    Jammer dat je zaterdagavond niet online was maar wij hebben cavia bourguignon gegeten, alleen Teun en Stephany hebben wij het niet verteld. haha
    Lieverd, hou je taai en geniet zo nu en dan van een babalutje die moeten daar nu wel heel bijzonder smaken, ja toch?
    liefs voor je en zoenzoen uit Amstelveen


  • 14 Mei 2013 - 19:48

    Annemieke:

    Ha Tiny, Wat een enthousiaste verhalen heb je nu al! Je kon gelijk aan de slag zo te horen. Fijn dat je al je creativiteit kan gebruiken. Ben benieuwd naar je vervolg verhalen. Wij hebben ondertussen een heerlijk weekje Italie achter de rug. Mooi weer en helemaal bijgetankt.
    Lieve Tiny, heel veel succes daar en vele lieve groeten van ons vieren!
    Kus Annemieke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, Landsmeer

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

05 Augustus 2013

Bolivia

31 Juli 2013

Laatste dagen

11 Juli 2013

Bram en stephanie

29 Juni 2013

Zaaien en oogsten

24 Juni 2013

Winkeltje artsenia en oppimpen hostel
Tiny

Ik ben zelfstandig onderneemster en heb een verkeersadviesbureau. www.verkeersadviesbureau.nl Afgelopen jaar ben ik op rondreis geweest in Ecuador en Colombia, alwaar wij in Guamote 2 dagen in een hostel verbleven. Guamote is een dorp dat ligt aan de voet van de hoogste vulkaan ter wereld en fungeert als centraal dorp voor 10 kleine dorpen die in de bergen liggen. Ongeveer 20 jaar geleden is er door een Belgische organisatie een project opgestart om in de kleine dorpen de plaatselijke bevolking onderwijs te geven. Dit was de eerste keer dat hiertoe de mogelijk tot onderwijs werd gecreëerd. Tot op de dag van vandaag gaan er vanuit het hostel nog elke dag vrijwilligers de bergen in om in de dorpen onderwijs te geven. Er begon echter ook een behoefte te ontstaan aan praktische trainingen zoals computerles, naailes en andere handvaardigheden, welke ook werden opgezet. Om die mogelijkheid te creëren werd er gezocht naar een locatie waar die trainingen konden worden gegeven . Tegelijkertijd werd er ook naar de toekomst gekeken en is er ingespeeld op de mogelijkheid van toerisme. Hiertoe is een pand aangekocht alwaar een hostel in combinatie met het educatieve centrum kon worden gehuisvest. De locale bevolking is in alle projecten betrokken in de vorm van koks, huishoudster, gidsen, en naaisters. Ze zijn hierin erg gedreven maar missen de input van nieuwe impulsen omdat er nog niet veel contact is buiten hun dorpen. Nu er wat meer toeristen komen is het de opzet om meer handwerk te maken die aansluit op de behoefte van deze toeristen, waardoor de mensen geld kunnen generen wat ze weer kunnen investeren in educatieve projecten. Tevens komt er sinds kort een trein langs het dorp en mogen ze in het station ook een klein winkeltje beginnen. Mijn opzet is om als vrijwilligster dit artisan project te begeleiden. Hiertoe heb ik allerlei patronen, materialen en ontwerpen verzameld, die ik ter plaatse met de vrouwen ga uitwerken. Ik ga ze een beetje leren boekhouden en laten zien hoe je het beste mensen kunt benaderen om te kunnen verkopen. Tevens zal ik zorgdragen voor de inrichting en de presentatie van het geheel. Het is mijn bedoeling om voor het Hostel kussens, plaids e.d te maken waardoor de inrichting wat aangenamer en aantrekkelijker wordt om daar te verblijven. Ook zal de website moeten worden aangepast om het Hostel wat meer aan te prijzen. In juli hebben de kinderen vakantie en dan wordt er in het educatieve centrum vakantieschool gegeven. Ik ga hierbij aan de kinderen creatieve lessen geven, waarbij ik ze spelenderwijs allerlei technieken en vaardigheden wil bijbrengen. Kortom een combinatie van werkzaamheden die moeten leiden tot creativiteit en inspiratie om meer inkomsten voor de plaatselijke bevolking te genereren.

Actief sinds 27 April 2013
Verslag gelezen: 484
Totaal aantal bezoekers 11455

Voorgaande reizen:

23 Februari 2016 - 03 April 2016

Nieuw Zeeland

27 April 2013 - 31 December 2013

Mijn eerste reis

Landen bezocht: