Treinproject - Reisverslag uit Landsmeer, Nederland van Tiny Ruys - WaarBenJij.nu Treinproject - Reisverslag uit Landsmeer, Nederland van Tiny Ruys - WaarBenJij.nu

Treinproject

Door: Tiny

Blijf op de hoogte en volg Tiny

29 Mei 2013 | Nederland, Landsmeer

Deze week stond in het teken van de trein!
De overheid heeft om het toerisme te stimuleren het idee opgevat om een oud treintraject op te knappen en uit te breiden, met als doel om een luxe trein te laten rijden tussen quinto en cuenca
Ze mikken daarbij op het duurdere marktsegment. Een reis van 5 dagen kost 1000 dollar. Wat heeft intisisa hie nou mee te maken zul je je afvragen? Omdat op donderdag er een traditionele markt is in guamote, stoppen ze daar en mag intisisa de lunch verzorgen. Dit is een voor hun een opsteker want daar krijgen ze 30 dollar per persoon voor terwijl de kosten maar 5 dollar bedragen. Het is echter wel een aanslag op het personeel! Er dient een 5 gangen menu klaar te worden gemaakt en daar beginnen ze op woensdagavond al mee. Het wordt geserveerd in het treinstation dus het moet er ook nog allemaal naartoe gebracht worden. En dan natuurlijk niet te vergeten die afwas, alles met de hand. Ook waren er die nacht nog 27 gasten dus wat een stress, werk en eten. Alle handjes waren dan ook nodig ( ik heb een hekel aan afwassen, klein jeugdtrauma haha) maar ik heb hier al weer voor jaaaaren afgewassen en ik moet nog 2 maanden.
Het project is pas in mei begonnen en dit was een groep journalisten uit Amerika. Op 6 juni komen de eerste echte toeristen.
Als beloning mochten we wel een stukje mee met de trein. Wat een luxe en wat een tegenstelling in waar de mensen in guamote moeten bivakkeren. Stond me wel een beetje tegen maar zo is het leven nu eenmaal. De luxe toerist ziet alleen de buitenkant!
Wel weer een ervaring rijker.
Over 3 dagen komen teun en Wilma en kijk er erg naar uit om ze te zien mis iedereen toch wel een beetje maar ben ook al weer een maand weg de tijd vliegt! Liefs Tiny

• 29 Mei 2013 - 08:07

Karin Schuffelen:

Hoi Tiny,
    Als ik dit zo lees, werk je nog veel harder dan thuis. Gaan Teun en Wilma straks ook aan het werk of heb je dan tijd om samen wat leuks te gaan doen? Krijg je ook vakantiedagen ;)? Het afwassen is ook zo leuk en herkenbaar. Misschien een beetje zingen met z'n allen onder de afwas, dat helpt wel. Lekkere meezingers uit Holland, haha.
    Geniet lekker verder van alle indrukken en avonturen.
    Liefs Karin

• 29 Mei 2013 - 09:21

Jose:

Hè Tiny
    Weer zo' n prachtig voorbeeld van hoe de toeristen het land zien,en hoe het werkelijk is.
    Leuke foto's en zo te zien doe je het fantastisch .
    Fijn voor je dat Teun en Wilma komen kan je ook weer even Nederlands praten.
    Hoe gaat het met je Spaans ????
    Het is hier een vreselijk voorjaar we hebben alleen met de wijnproeverij de garden fair en daarna misschien nog 2 mooie dagen gehad verder lijkt het wel herfst,dus je mist niks.
    Verder geen schokkend nieuws dikke kus.
    Bert en José

• 29 Mei 2013 - 10:15

Ans:

Liee Tiny,
    Weer zo'n mooi verslag! Heerlijk om te lezen wat je allemaal meemaakt. Wel heel afwisselend. Op alle gebieden kunnen ze je hulp goed gebruiken! En jij bent straks vele ervaringen rijker.
    En dan volgende week even lekker genieten met zus en manlief. Zeker om naar uit te kijken, jullie hebben een leuk programma in het vooruitzicht.
    De vrije uurtjes die ik heb, ben ik lekker aan het werk in mijn tuin, maar met trui en jack aan helaas!! Elke dag kijk ik even of de uilenbollen al 'open' zijn. Ze zien er nu al prachtig uit.
    Geniet volgende week van je weekje vakantie. Ook daar willen we een verslag van ;-)
    Liefs,
    Ans

• 29 Mei 2013 - 10:17

Rita:

Hey Tiny, Ja, de tegenstellingen zijn groot en dat is voor ons heel moeilijk te begrijpen. Maar het is allemaal geweldig wat jij daar doet, petje af! Fijn dat Teun en Wilma komen, kunnen zij zien wat jij allemaal meemaakt en hoe het daar echt is. Kijk alweer uit naar je volgend verslag! Groetjes, Rita

• 29 Mei 2013 - 12:23

Yvonne Jonkman:

Tiny,
    Tjeetje, bij jou zal het tussen de oren nog lang nagonzen!! Wat een indrukken en ervaringen doe je op. Niet voor te stellen. Je bent geen toerist, je organiseert, ziet en handelt dan naar beste kunnen. Fantastisch. Is er genoeg follow up door weer nieuwe vrijwilligers?
    Hier is het als vertrouwd...koud, grijs en saai. Twee dagen heerlijk weer en vanmorgen een plensbui van twee uur. Ik heb op woensdag vrij en kon weer lekker genieten...bah!
    Vanavond tref ik Wilma in de raad, nog even bijkletsen en dan hup, je zus vliegt naar je toe!
    Heel veel plezier met elkaar!!

Yvonne

• 29 Mei 2013 - 12:34

Jose En Jan:

Lieverd, waar JIJ bent schijnt DE zon en Jij geeft het leven kleur!
    Wat ben je goed bezig, misschien een beetje ouderwets maar kan Teun rubber afwashandschoenen voor je meenemen ? natuuurlijk in een vrolijke kleur voor je. haha
    Wat heerlijk om je op de foto te zien en dan met je kids daar, dat ontroerd.
    Gisteren met ons Teuntje getennist ( o ja, hij was in goede conditie) en ook hij kijkt er naar uit om
    je weer te zien.
    Geweldig de luxe lunch maar inderdaad zo averechts maarja het brengt geld in het laatje.
    Je weet... blijf jezelf en geniet met knorretje Teuntje, Wilma en je Teun, tuurlijk missen wij je maar wetende dat je zo goed bezig bent maakt blij en trots.

with Love Jan&Jose

• 29 Mei 2013 - 20:14

Bea:

Geweldig al die verhalen en je schrijft ook erg onderhoudend, leuk hoor!!Was mama-cookie blij met teun het zwijn?Je bent er al bijna 4 weken, wordt tijd voor Teun en Wilma he. Nou nog even en ze zitten er middenin. Kunnen ze je lekker helpen met afwassen..:-) ! Hier in Nederland hebben we wel 2 lekkere dagen gehad. Ik ben bang dat we daar weer een paar weken op mogen teren. Bij jou nog koud?? We genieten van je verhalen en van alles wat je meemaakt. Maak er een mooie week van met Wilma en Teun en pas goed op jezelf, liefs Alfons en Bea

• 30 Mei 2013 - 21:54

Martharuijs:

Hoi Tiny er gebeurt daar heel veel goeds zeer ondernemend allemaal
    Ja dat afwassen..... kan me voorstellen dat je aan vroeger moet denken stapels serviesgoed
    Nog ff en dan kun je Teun en Wilma omhelzen. Fijne tijd toegewenst en veel succes met het project. Liefs Hennie en Martha

• 31 Mei 2013 - 10:10

Christien:

Lieve Tiny,

Soms is het goed om eens achter de schermen te kijken van ons massa toerisme.
    Zo zie je maar weer hoeveel handen hier bij nodig zijn. Is voor de plaatselijke bevolking
    natuurlijk wel een opsteker. Kunnen er misschien wat extra mensen in gehuurd worden.
    Weer een gezin een extraatje.Wat het afwassen betreft, denk ik dat wij allemaal een kleine jeugdtrauma
    hebben. Steek je handen uit de mouwen en gaan met die afwas. Heel veel plezier als Teun en Wilma er zijn.
    Ook een fijne verjaardag, wij zullen er eentje drinken op je gezondheid.

Liefs en geluk Christien en Marcel

• 31 Mei 2013 - 13:43

Lin:

Lieve Tiny, het is zover, ze zijn onderweg hoor! Geniet van het weerzien!
    Heel veel plezier met zijn drietjes..
    Liefs Lin

• 02 Juni 2013 - 20:47

Trudy:

hier dan eindelijk een berichtje van mij.
    ik neem aan dat iedereen veilig is aangekomen,zodat jullie met z'n drieeen gezellig kunnen afwassen.
    alvast gefeliciteerd met je verjaardag en maak er samen een leuke dag van.
    geniet maar van deze week met wilma en teun want voordat je het weet is het al voorbij.
    veel liefs en zet em op!

• 03 Juni 2013 - 01:36

Marja:

Hallo Tiny,
    Wat geweldig dat ik hier vanuit mijn luie stoel inzage heb in jouw intensieve leventje hier ver vandaan!
    Je bent hardstikke goed bezig zeg, leuke verslagen en mooie foto's bovendien! Opvallend dat jij daar een van de langste bent overigens. Vraagje: Loopt dat varkentje nu met een blinddoek om? Als jij straks weer in Nederland bent gaan die vaatwasser, wasdroger, broodrooster, krultang etc gewoon de deur uit; back to basic:-)!
    Teun en Wilma zijn inmiddels wel gearriveerd dat is vast fijn voor je. Ik kom je als eerste feliciteren met je 55e! (moest van moeder Bea!)maar ik weet heus wel dat je 4 juni jarig bent hoor. Beetje vroeg maar volgende week ben ik zonder internet, dus vandaar.
    Nou meid geniet van die mooie tijd daar en houdt ons hier maar lekker op de hoogte! Het lijkt hier inmiddels ook wel voorjaar te worden.
    Heel fijne verjaardag en een leuke week met je dierbaren!
    Liefs, Marja

• 04 Juni 2013 - 09:09

Marian:

Hoi Tiny,
    Van harte gefeliciteerd met je verjaardag en een hele fijne dag, maar dat gaat vast wel lukken want ik las dat Teun en Wilma inmiddels bij je zijn aangekomen.Geweldig al die verhalen wat je allemaal meemaakt ik wens je nog heel veel succes en geniet van het weekje samen met Teun en Wilma.
    Groetjes en liefs Rob,Marian en Niels

• 04 Juni 2013 - 10:33

Jopie & Ton:

Van harte gefeliciteerd met je verjaardag, de groetjes aan Teun en een fijne dag toegewenst.

Groetjes Ton en Jopie.

• 04 Juni 2013 - 10:52

Petra Van Fimarandi:

hee tiny,wat een avontuur daar,we lezen met veel plezier je verslagen,dus nu maar eens een reactie!
    wat zal je straks weer moeten wennen thuis! fijn dat teun en je zus er aan komen,veel plezier met elkaar!enne.... wij knippen hier nog maar effe wat haar! gr van alle meiden

• 04 Juni 2013 - 17:45

Annemieke:

Lieve Tiny van harte gefeliciteerd met je verjaardag! Vele dikke verjaardagszoenen uit Landsmeer. Hoe gaat het met je afwashandjes? Wordt er nog druk gekookt? En natuurlijk ook de andere creatieve activiteiten ben benieuwd wat je nu weer bedacht hebt. Geniet van deze dag! Wij kunnen eindelijk in de zon een glaasje op je drinken! Proost! En natuurlijk ook vele groeten aan Teun en Wilma! Liefs Annemieke

• 04 Juni 2013 - 20:46

Elly Overmars:

Hallo Tiny,

Van harte gefeliciteerd met je verjaardag. Heb je een mooie dag gehad samen met Teun en je zus Wilma erbij.
    Wat is het leuk om jouw ervaringen te lezen.
    Dat is daar wel even anders dan hier in Den Ilp.
    Zoals je al gelezen hebt, is het hier eindelijk mooi weer en zullen we op je gezondheid proosten met een glaasje wijn in het avondzonnetje!
    Groetjes ook aan Teun,

Elly en Wim Overmars

• 05 Juni 2013 - 15:52

Martharuijs:

Hoi Tiny heb op je verjaardag een happy birthday toegewenst maar waarschijnlijk niet aangekomen? Internet lag eruit. 2 dagen door stroomstoring. Maar van harte en fijne tijd met Teun en Wilma. Liefs Hennie en Martha

• 09 Juni 2013 - 06:06

Kristin En Arjan:

Hoi Tiny,nou met jou aanwijzingen van daar net over de sms is het toch nog goed gekomen.
    wat leuk wat je daar toch allemaal mee maakt!!!!!!!!!lekker afwassen haha mijn niet gezien hoor!!!!!!
    ik heb daar wel z'n hekel aan.
    Vlak voor dat teun naar jou toe ging waren we nog bij hem in de tuin wat wordt dat weer een plaatje ondanks de regen,regen en weer regen.maar het begint er op te lijken het wordt wat beter weer.
    op de terug reis een dikke boeten (we reden tussen door naar purmerend....)oke eigen schuld.
    stef der huis schiet ook al op wordt leuk hoor!!!!!!!
    fijn dat je verwachting worden voldaan en misschien wel overtrioffen wordt.Nog veel plezier met afwassen want
    als de toeris jullie een maal hebben gevonden dan blijven ze komen,zegt het voort zegt het voort ect je kent het wel.
    Lieve meid toi toi dikke kus k en a

• 09 Juni 2013 - 12:55

Eelco Langerijs:

Hoi Tiny,
    Leuk om jouw belevenissen in Ecuador te mogen meelezen en wat met kiekjes is verrijkt.
    Zulk mooi en zinnig vrijwilligerswerk had ik niet 1-2-3 met jou geassocieerd.
    Fantastisch dat je op duizenden km's van Landsmeer aan de slag gaat in Ecuador.
    Zoals zelf ook opmerkt het contrast tussen de arme locals en de 'buitenkant' van de toeristen,
    daar zal nog generaties overheen gaan om dat te verkleinen.
    Heel veel plezier en succes met al je vrijwilligerswerk in Ecuador!
    Via Teun kreeg ik de link naar jouw digitale reisverslag, hij zal jou nu vergezellen.
    Groeten Eelco

Bram en stephanie

29 Juni 2013

Zaaien en oogsten

24 Juni 2013

Winkeltje artsenia en oppimpen hostel
Tiny

Ik ben zelfstandig onderneemster en heb een verkeersadviesbureau. www.verkeersadviesbureau.nl Afgelopen jaar ben ik op rondreis geweest in Ecuador en Colombia, alwaar wij in Guamote 2 dagen in een hostel verbleven. Guamote is een dorp dat ligt aan de voet van de hoogste vulkaan ter wereld en fungeert als centraal dorp voor 10 kleine dorpen die in de bergen liggen. Ongeveer 20 jaar geleden is er door een Belgische organisatie een project opgestart om in de kleine dorpen de plaatselijke bevolking onderwijs te geven. Dit was de eerste keer dat hiertoe de mogelijk tot onderwijs werd gecreëerd. Tot op de dag van vandaag gaan er vanuit het hostel nog elke dag vrijwilligers de bergen in om in de dorpen onderwijs te geven. Er begon echter ook een behoefte te ontstaan aan praktische trainingen zoals computerles, naailes en andere handvaardigheden, welke ook werden opgezet. Om die mogelijkheid te creëren werd er gezocht naar een locatie waar die trainingen konden worden gegeven . Tegelijkertijd werd er ook naar de toekomst gekeken en is er ingespeeld op de mogelijkheid van toerisme. Hiertoe is een pand aangekocht alwaar een hostel in combinatie met het educatieve centrum kon worden gehuisvest. De locale bevolking is in alle projecten betrokken in de vorm van koks, huishoudster, gidsen, en naaisters. Ze zijn hierin erg gedreven maar missen de input van nieuwe impulsen omdat er nog niet veel contact is buiten hun dorpen. Nu er wat meer toeristen komen is het de opzet om meer handwerk te maken die aansluit op de behoefte van deze toeristen, waardoor de mensen geld kunnen generen wat ze weer kunnen investeren in educatieve projecten. Tevens komt er sinds kort een trein langs het dorp en mogen ze in het station ook een klein winkeltje beginnen. Mijn opzet is om als vrijwilligster dit artisan project te begeleiden. Hiertoe heb ik allerlei patronen, materialen en ontwerpen verzameld, die ik ter plaatse met de vrouwen ga uitwerken. Ik ga ze een beetje leren boekhouden en laten zien hoe je het beste mensen kunt benaderen om te kunnen verkopen. Tevens zal ik zorgdragen voor de inrichting en de presentatie van het geheel. Het is mijn bedoeling om voor het Hostel kussens, plaids e.d te maken waardoor de inrichting wat aangenamer en aantrekkelijker wordt om daar te verblijven. Ook zal de website moeten worden aangepast om het Hostel wat meer aan te prijzen. In juli hebben de kinderen vakantie en dan wordt er in het educatieve centrum vakantieschool gegeven. Ik ga hierbij aan de kinderen creatieve lessen geven, waarbij ik ze spelenderwijs allerlei technieken en vaardigheden wil bijbrengen. Kortom een combinatie van werkzaamheden die moeten leiden tot creativiteit en inspiratie om meer inkomsten voor de plaatselijke bevolking te genereren.

Actief sinds 27 April 2013